tisdag 3 november 2009

Emil Nolde

På höstlovet passade jag och min fru på att åka ner till norra Tyskland. Vi åkte ut till Nordfrisiska kusten. Inte långt därifrån i Neükirchen finns Emil Nolde museet. Emil Nolde bodde på platsen senare delen av sitt liv och hans hus är numer ett museum för hans konst. Spännande att se miljöerna runt omkring där han framför allt har hämtat inspiration till många av akvarellerna. När det gäller hans konst så är det just hans akvarellerna som jag gillar. Nolde som person har jag lite svårt för. Han gick med i nassepartiet (antagligen trodde han att det skulle gynna karriären). Senare blev han ändå förbjuden av nazisterna att måla efersom hans konst ansågs degenererad. Hans verk visades också på utställningen "Entatrtete kunst" och det hade han nog inte räknat med. Han förbjöds att måla men i huset mitt ute på landet i Neükirchen höll han under kriget ändå på med akvareller (doften av oljefärg skulle avslöja honom). Det var väl bra... men antisemit, rasist och gubbbsjuk förblev han säkert under resten av sitt liv. Intill hans vackra villa och trädgård har man byggt ett ursnyggt funkishus med utställning om Noldes liv, shop, filmvisning, lokaler för workshops och en restaurang, där man för övrigt kunde äta utan att bli ruinerad.



En av Noldes akvareller från omgivande landskap



En expressionistisk version av Nordfrisiska kusten vid Dagebüll som jag har photoshoppat.



PS.
Varför kan man nästan aldrig få en god öl med rejält fast skum i Sverige? Tyskarna är suveränt bra på det!

Inga kommentarer: