söndag 26 juli 2009

Nyinförskaffade verk på Louisiana 2007-2008 del2

En "målning" som jag blev kär i var ett verk som bestod av kaviarkorn till synes slumpmässigt utspritt och upplimmat på en duk, dessutom numrerade. Svårt att beskriva men mycket fascinerande. Tyvärr har jag glömt konstnärens namn. Men den finns som sagt på Louisiana så det går alltid att få reda på.
(Georg Herold heter konstnären. Tack "liten gubbe")
Kom på såhär i efterhand att verket har något gemensamt med ett annat av Louisianas nyförvärv. Andy Warhols stora screentryck som är patinerat med diamant-damm. Diamanter och kaviar, jodå... nästa grej är kanske att måla akvarell med Champagne istället för vatten. Får nog prova det nån gång.


Detalj

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ser ut som en Georg Herold!
Mvh liten gubbe

Fredrik Jonsson sa...

Vilka spännande utställningar du varit på i sommar! Berlin verkar väldigt intressant. Monumenten med stenblocken tycker jag påminner lite om din konst fast i 3D format Verkar som Berlin har mycket att bjuda på. Var det så?

bildläraren sa...

Någon som var på min utställning i maj, minns inte vem, tyckte att målningarna påminde om monumentet i Berlin. Så det ligger nog lite i det. Berlin är en så underbar konststad. Jag vill tillbaks dit snart, hellre förr än senare.