tisdag 28 oktober 2008

Sokratiska samtal

Var på HDK idag. Lyssnade på en föreläsning samt deltog i workshop kring Sokratiska samtal. Fick bra tips om hur man kan samtala kring bilder, texter och till och med musik. Användbart i bildanalyser och i samtal med elever kring deras bildarbete. Metoden kräver en del träning också, får se om jag hinner utveckla något.
Passade också på att hälsa på mina gamla elever Kicki och David som var på konstmuseet och tecknade av målningar för en parafrasuppgift på Göteborgs konstskola där de går. Jag bläddrade i Kickis och Davids ritblock och båda hade utvecklats i sitt tecknande (från en redan hög nivå på gymnasiet). Kicki höll på med Akrobatfamiljen (se nedan) av Nils Forsberg från 1878. David hade inte bestämt sig riktigt men det lutade åt ett danskt landskap. Jag ska kolla om jag inte kan få en bild av hur deras färdiga parafraser blir.

Inga kommentarer: