torsdag 23 augusti 2007

Nytt läsår

Så var man igång igen. Idag träffade jag treorna i kursen bild och form fördjupning jag ska ha den kursen fram till jul ca 90 timmar. När vårterminen börjar tar Marianne över och kör klart kursen.
Jag lägger upp undervisningen lite annorlunda i år. Orsakerna till det är:
  • Jag tycker inte det funkade så bra förra året med så mycket av individuell fördjupning. Eleverna underpresterade i jämförelse med hur det såg ut när de gick i tvåan.
  • Jag känner inte de nuvarande treorna så bra och vill därför inte ge dom för lösa tyglar (kontrollbehov).
Jag startade med en uppgift i konkret bild och form. Former sammansatta av grundformer tecknas upp med bara konturer, därefter börjar man lägga till volymer, nya former i mellanrummen, en lek med framför och bakom volym och yta.
Bild nr 2 börjar på samma sätt fast sen blev det akvarellfärg enligt Bauhaus-färgsättnings-princip, dvs grundformen triangel motsvaras av gul, rektangel av röd samt cirkeln av blå. Rätt intressant och samtidigt lite klurigt eftersom bakgrund/mellanrumsformer också ska målas.

Inga kommentarer: