måndag 27 augusti 2007

Den nya gruppen

Idag så var det dags att träffa de nya ettorna. Den gruppen jag har består av bara Natur-Esteter. 14-16 elever ska det finnas i gruppen.
Vi började så som jag ofta gör med nya elever med att teckna. Vi tecknade ett stilleben och jag tipsade om vad man kan tänka på när det gäller att rita av någonting.
  • Förenkla, hitta grundformer
  • Syfta med pennan för att se storleksrelationer
  • Studera mellanrumsformerna!

Efter det satt några elever modell för snabba tuschteckningar med sugrör som pensel.









Vi hann också med en liten övning till. Teckna ett föremål som du har i fickan på fyra olika sätt.










Under åren har vi försökt att få våra elever att skriva loggbok i bild&form-ämnena. Med denna nya grupp vill jag testa ett annat sätt. Varje elev skapar en hemsida, blogg eller Bilddagbok och använder sig av en digital loggbok istället. Själv skapar jag en webbsida där det finns länkar till elevernas egna sidor. Spännande fortsättning följer.

Inga kommentarer: